onsdag 19 oktober 2011

Kläder som berör

Många Odd Molly bloggar har noterat artikeln i Sydsvenskan och jag tänkte att också ge min syn på artikeln. Det här skulle ha varit en kommentar till bloggaren Frösötös men den blev så långa tankar att jag lägger det i min halvslumrande blogg. Artikeln läste jag hos bloggaren Bina.

Personligen tyckte jag att skribenten förhåller sig neutral till ämnet och närmast presenterar attityder till Odd Molly som märke och kläder, attityder som också har förvånat henne. Hon skriver ju att de hon känner som bär märket inte är annorlunda än andra eller tillhör någon speciell grupp, det de har gemensamt är att de tycker att kläderna är vackra. Själv kanske jag inte kan klassa mig som helt neutral eftersom jag tycker väldigt bra om Odd Molly, men inte helt kravlöst. t.ex. har jag inte något från senaste säsongen och tror inte att det blir något på rea heller eftersom där inte nu finns något som ger mig habegär och som jag egentligen behöver.

Men visst stöter man på de fördomar som presenteras i artikeln och jag kan också vara ängslig över vad för omedvetna signaler jag sänder ut när jag bär dessa kläder. Livsbejakande ser jag att Odd Molly kläderna är och jag bekymrar mig också lite för de som har starka motreaktioner mot märket, man undrar varför reagera så starkt mot något? Det finns betydligt dyrare kläder och kläder i samma prisklass som jag personligen tycker signalerar överklass mer än Odd Molly. Nog finns det kläder jag aldrig skulle bära just för vad de signalerar(* men inte känner jag starkt mot dem ändå. Men det är kanske just det att Odd Molly är så lätta att känna igen jämfört med andra dyra märken så att det blir mer som att gå med prislappen synlig. Men det är ju också LV väskorna, vilka reaktioner väcker de?

Att modeindustrin fnyser åt ett märke som inte är så trendkänsligt men ändå klarat sig bra förstår jag däremot, hela branschen bygger ju på att det skall komma nytt som får det gamla att te sig hopplöst omodernt och konsumtionsfesten skall rulla på. Odd Molly vill ju också självklart sälja men där finns också den starka andrahandsmarknaden som är lättmanövrerad jämfört med andra märken. Varje plagg har en nummer och ett produktnamn som gör ett plagg lätt att söka upp tack vare en hängiven kundkrets som har en närmast nitisk kontroll på kollektionerna. För mig betyder det här väldigt mycke, de ekologiska fotspåren blir så mycket mindre.

*) Canada Goose har pälsen i ytterplaggen. För mig signalerar det att man gärna lägger pengar på något dyrt men inte bryr sig ett dugg om de etiska kostnaderna för plagget. Men inte fnyser jag åt dem som bär plagget eller drar några längre gående slutsatser om moralen hos den som bär plagget. Det jag gör är att konstaterar tyst för mig själv vad ledsamt det är.